Belgische chocolade als beschermd merk

Federaal minister Johan Vande Lanotte onderzoekt maatregelen om de benaming “Belgische chocolade” te beschermen en te vrijwaren van elk misbruik. Op dit moment kan iedereen beweren dat hij Belgische chocolade maakt of verkoopt. Dat levert schade op aan het imago van het product en van de fabrikanten, aldus Vande Lanotte. Hij wil de chocolade scharen onder een Europese beschermingsregel voor streekproducten, waar ook bijvoorbeeld Ardenner ham of Edammer kaas onder vallen.

Vande Lanotte beaamt “dat het oneigenlijk of ongerechtvaardigd gebruik van de benaming ‘Belgische chocolade’ aanzienlijke schade kan toebrengen aan het imago van dit product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten die terecht aanspraak maken op deze benaming. “De chocoladesector is een belangrijke pijler van de Belgische voedingsindustrie. De omzet en uitvoer van de sector stijgt al meer dan 10 jaar. In 2011 is voor 4,3 miljard euro omzet gerealiseerd en voor 2,4 miljard euro uitgevoerd. In dat jaar was er een positief handelssaldo van 1,25 miljard euro. De sector stelt 6.400 personen te werk en heeft een toegevoegde waarde van meer dan een half miljard euro”.

“Verschillende pistes om het product te beschermen werden en worden onderzocht, waaronder maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen, de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken”, aldus Vande Lanotte. Hij is bereid de mogelijkheden te onderzoeken die de EU-verordening inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen biedt voor de toekenning van geografische aanduidingen. De sector moet hierbij een productdossier indienen waarin de link wordt aangetoond tussen het geografisch gebied en de kwaliteit of faam van het product.

Verwante berichten